Share via


Windows 7 – wybrać 32-bit czy 64-bit?

Pierwsze poważne podejście do Windows w wersji 64-bit miałem już przy Windows Vista. Wtedy odpuściłem sobie, bo miałem co prawda 4GB RAM, którego wersja 32-bitowa nie mogła obsłużyć, ale nie było to dla mnie tak istotne (3.5 GB, które mi dawała Vista było wystarczające).

A jednak w tamtym czasie sporo słyszałem o problemach z 64-bitowym systemem. Zwłaszcza oczywiście pod kątem sterowników do wielu urządzeń .

Myślę, że te złe opinie wzięły się z tego, że Microsoft wypuścił już edycję wcześniej – Windows XP Professional x64 Edition.

Wtedy jednak praktycznie zupełnie nie były gotowe sterowniki dla urządzeń. Aplikacje też sobie różnie radziły. I ten XP był wtedy raczej ciekawostką zoologiczną niż systemem na którym można było pracować.

Zdecydowałem się

Teraz kiedy dostałem nowego laptopa (do którego wrzucone mam 8GB pamięci RAM) już dużo bardziej czułbym stratę tego, co Windows 32-bit by nie dał rady obsłużyć.

Oczywiście zanim to zrobiłem podpytałem wiele osób w firmie czy nie ma jakiś problemów z oprogramowaniem (zarówno klasycznym jak i wewnętrznym), ze sprzętem (drukarkami, czytnikami kart, itp.). Odpowiedzi były jednoznaczne – brak problemów!

Finalnie więc decyzja zapadła i kilka tygodni temu zainstalowałem Windows 7 Ultimate w wersji 64-bit.

Na co zwrócić uwagę?

Oczywiście pierwszą rzeczą na jaką powinniśmy zwrócić uwagę to czy nasz komputer (procesor konkretnie) obsługuje 64-bity.

Ale tu mogę Was uspokoić, że chyba zdecydowana większość nowego sprzętu (sprzed 3 lat) obsługuje to. Problemem mogą być niektóre małe netbooki ze słabszymi procesorami.

Nie chcę się teraz rozpisywać jak sprawdzić czy nasz sprzęt obsługuje 64 bity, ale można to sprawdzić m.in. na stronie producenta (znając model procesora).

Jaki mamy zysk realny?

Chyba takim najbardziej zauważalnym i podstawowym jest oczywiście obsługa większej ilości pamięci RAM (większej niż 4 GB).

image

Druga sprawa to zysk, jeśli korzystamy z aplikacji multimedialnych (programy do obróbki dźwięku, obrazu, video) – one po pierwsze wykorzystają większą ilość pamięci RAM, oraz efektywniej wykorzystają 64-bitowe rozkazy procesora.

Oczywiście aplikacje te muszą wtedy również być w wersji 64-bitowej!

Co z aplikacjami, które nie mają wersji x64?

Jest oczywiście cała masa aplikacji, które nie mają wersji 64-bitowej. Czy przestaną nam działać? Nie!

Będą nam nadal działać i przy programach takich jak Word, Excel czy im podobnych nawet nie zauważycie różnicy w wydajności.

imageSami zobaczcie jaki stosunek aplikacji x64 do x86 ja mam u siebie (na obrazku po prawej).

To co widzicie po lewej to programy, które są zainstalowane w wersji 32-bitowej.

Po prawej są programy zainstalowane w wersji 64-bitowej.

Jak widać jednak dużo więcej programów działa nadal w wersji 32-bitowej i nie ma tym nic złego.

Jeśli macie ochotę to każdy program można dokładnie sprawdzić w jakim trybie działa.

Odpalając Task Managera na zakładce Processes poszukajcie ciągu “*32” przy nazwie procesu.

image

To Wam powie w jakim trybie działa dany proces/program.

Sterowniki x64

Tu już tak lekko nie ma. Sterowniki dla systemów 64-bitowych muszą być sterownikami odpowiednio napisanymi dla tych systemów.

I stąd mogą się brać jedyne ewentualne problemy – jeśli producent jakiegoś sprzętu nie posiada sterowników x64.

Ale tu znowu mogę Was uspokoić. Naprawdę zdecydowana większość producentów wiedząc o Windows 7 przygotowała się.

Sterowniki te istnieją . A co ważniejsze – albo są wbudowane w instalkę Windows 7, albo bez większych problemów dociągną nam się automatycznie przez Windows Update.

Jakie miałem problemy?

Nie mogłoby się obejść bez pewnych problemów, ale były one w moim wypadku minimalne.

Jedyne co nie chciało mi działać to automatyczna instalacja drukarek z naszego AD.

W wersji 32-bitowej po prostu wybierałem drukarkę sieciową z katalogu i się instalowała. Tutaj tak lekko nie było, ale jest to bardziej kwestia naszego wewnętrznego IT niż samego 64-bitowego Windowsa!!!

Po sugestii kolegi z działu Services (mówiłem już kiedyś, że to dla mnie takie nasze Delta Force) – zainstalowałem sobie HP Universal Print Driver, który pozwolił mi instalować drukarki i bez problemu korzystać również z ich zaawansowanych funkcji (np. wydruku tylko po podaniu kodu na drukarce).

To tak naprawdę jedyny “problem” który zauważyłem u siebie. Nawet rzeczy takie jak czytnik linii papilarnych wbudowany w laptop czy czytnik kart inteligentnych – wszystko poszło praktycznie od ręki.

Podsumowanie

Gdybym miał podsumować moje doświadczenia z Windows 7 w wersji x64 – to zdecydowanie bym powiedział – naprawdę warto!

I nie ma się co bać tych 64-bitów :)

Comments

  • Anonymous
    January 01, 2003
    @Makaak: Z tego co wiem nie ma w tym wypadku znaczenia wersja systemu.

  • Anonymous
    January 01, 2003
    @kuba: Niestety przy tak (szczątkowo) opisanym problemie ciężko cokolwiek zdiagnozować...

  • Anonymous
    January 01, 2003
    @Tomek: Ale ot tak po prostu? To kwestia tylko instalacji ich na serwerze? Chyba musiało być coś więcej... Bo aż tak kazaliby się nam męczyć? :)

  • Anonymous
    January 01, 2003
    @Stawik: Masz rację. Nie będę już rysunku poprawiał, bo niestety zrobienie tego w tym systemie blogowym to kawał roboty. Ale niedługo ma się wydarzyć migracja na coś nowsze więc wtedy spróbuję podmienić.

  • Anonymous
    January 01, 2003
    To jeszcze a propos sterowników do systemów x64 - to bardzo ciekawy post napisał dziś Grzesiek Tworek. Warto przeczytać jeśli ktoś miałby mieć problemy ze sterownikami.

  • Anonymous
    January 01, 2003
    @Marcin: Z tymi drukarkami to własnie z tego co wiem to kwestia sterowników na print serwerze, ale coś nie moge uwierzyć, że tylko dlatego nasze IT tego nie zrobilo. Co do środowiska firmowego ze sprzętem który ma < 2 GB - wydaje mi się (ale ekspertem nie jestem), że nie widziałbym tam potrzeby instalacji wersji x64.

  • Anonymous
    January 01, 2003
    @Paweł: Masz rację z tym porównaniem. Widać to na przykład przy Internet Explorer czy Microsoft Office, który jest na obu listach (i jest kilka innych przykładów). Chodziło mi tu tylko o pewien obraz. @ALL: Zapomniałem o jednym ważnym aspekcie, ale może dlatego, że od 10 lat nie korzystam sam z tego. Otóż chodzi o GRY wszelkiego rodzaju. Nie wiem czy z tym nie ma czasem jakiś problemów? Ale tak jak pisałem - zupełnie nie korzystam, więc nie wiem.

  • Anonymous
    January 01, 2003
    @powe3r_shell: Ja mam IE w wersji 32-bit i problemów z Flashem nie mam ;) A na serio - to kwestia oczywiście producenta Flasha, że nie ma wersji dla 64-bitowego IE. Ta masa sprzętu, dla którego nie ma sterowników - pewnie masz rację w wypadku jakiś niestandardowych urządzeń. Teraz producenci sprzętu często jednak wypuszczają wersję sterowników na x64. Ale oczywiście zgadzam się, że jeszcze daleko im do ilości tych dla x86. I co do softu którego zupełnie nie ma dla x64... Ja instaluję wtedy wersję x86 i działa sobie naprawdę dobrze. Nie zauważyłem żadnych problemów z tym, że nie są to natywne 64-bitowe aplikacje. Jak pisałem duże znaczenie może to mieć przy programach do obróbki multimediów. W innych wypadkach pewnie nie zauważysz różnicy w działaniu takich aplikacji.

  • Anonymous
    January 01, 2003
    @Marcin: Jasne, że mogę. Do maili dopiero siadłem, więc osobno Ci wysłałem... Ale mam aktualnie Dell Latitude E4300 - dorzucone do niego mam 8 GB RAM i dysk SSD 128 GB.

  • Anonymous
    April 15, 2010
    Ja już od czasów Visty używam 64-bit, nie miałem większych problemów (co prawda były, ale nie duże). Natomiast kiedy przesiadłem się na siódemkę, to jakiekolwiek problemy zniknęły. Co prawda też miałem mały problem z drukarką (mimo, że to popularny model, to nie było do niej sterowników), ale system wykrył mi nawet tuner TV, więc byłem w lekkim szoku. Powtarzam to wszystkim: nie ma się czego bać, 64-bity to nie zło :D

  • Anonymous
    April 15, 2010
    Nie każdy procesor sprzed 3 lat jest 64bitowy. Praktycznie wszystkie procesory AMD takie są, jeśli o Intela chodzi, to pierwszym prawdziwym 64bitowcem jest I7, reszta potrafi tylko i aż obsłużyć instrukcje 64bitowe.

  • Anonymous
    April 15, 2010
    Core2Duo jest normalnym procesorem 64bitowym i nie ma tu absolutnie żadnego "ale". Końcowe modele Pentium 4 również były 64bitowe.

  • Anonymous
    April 15, 2010
    U mnie windows 7 x64 wykrył wszystko "out of the box". Oczywiście sciągnąłem sterowniki do mojego della z ich strony, ale i tak jestem pełen podziwu. Jedyne co mnie denerwuje to strasznie długa hibernacja w porownaniu do w7 x86

  • Anonymous
    April 15, 2010
    The comment has been removed

  • Anonymous
    April 15, 2010
    Od czasów Vista pracuję na x64 i jeśli pojawiały się problemy to naprawdę drobne. W7 w wersji 32bit nawet nie próbowałem instalować u siebie - od razu 64bit począwszy od bety aż do wersji finalnej. Naprawdę nie ma się czego bać. I z radością stwierdzam, że coraz częściej można spotkać w sprzedaży laptopy z preinstalowanym systemem 64bit.

  • Anonymous
    April 15, 2010
    Tak tylko żeby uściślić - te problemy ze sterownikami do drukarek z AD nie maja nic wspólnego, nasze drukarki chyba nawet nie są publikowane w katalogu :). Ot po prostu sterowników brak na serwerze ... :)

  • Anonymous
    April 16, 2010
    W wykres o ilości dostępnego miejsca RAM dla aplikacji wkradł Ci się drobny błąd. W systemach 32 bit standardowo na aplikacje jest max 2 GB, przełacznikiem w bcd (lub w boot.ini dla XP) mozna to zwiekszyc go 3 GB ale aplikacja musi byc tego swiadoma (czyli prawie zadna z tego nie kozysta). Proponuje wiec ograniczyc zieloną cześć do 2 GB zamiast wpisanych 2,5 GB.

  • Anonymous
    April 16, 2010
    @granda to jest kwestia tego że przy hibernacji trzeba zrzucić nie 4GB a 8GB na dysk w przypadku x64 i dlatego dłużej to trwa. Ja osobiście korzystam z x64. @masakra co do drukarek z AD to problem jest taki iż na serwerze wydruku prawdopodobnie nie ma sterowników do x64. Swego czasu korzystałem w firmie z systemu x64 i jako odpowiedzialny za PrintServer musiałem coś takiego zrobić. Co do gier to nie ma problemu. Jeśli coś było kompatybilne z vistą to po prostu odpali się jako 32 bitowa aplikacja i to wszystko. Mam natomiast pytanie: Czy w środowisku firmowym lepiej instalować 32 bity czy 64? Zważywszy że pracownicy bardzo rzadko posiadają więcej niż 2GB ram to chyba mija się to z celem?

  • Anonymous
    April 16, 2010
    @Mariusz, ja lubię sobie raz po raz pograć w gry. I to nowe i stare, póki co nie spotkałem jeszcze żadnego tytułu, który nie chciał by współpracować z Windows 7.

  • Anonymous
    April 16, 2010
    @Masakra a czy móglbyś zdradzić model swojego laptopa z 8GB ramu? Pisałem do ciebie maila z tym zapytaniem ale pewno masz ich tak dużo że wydaje mi się iż odpowiedź na blogu będzie szybsza.

  • Anonymous
    April 18, 2010
    Jeszcze dwa słowa o działaniu aplikacji x86 w W7 x64. Do tej pory 2 aplikacje odmówiły mi posłuszeństwa: CommunityClips oraz EdHTML v5.0. Przy czym pierwsza z nich nie jest rozwijana od ponad roku, druga jeszcze dłużej (ma swojego następce) nie dała się uruchomić nawet w trybie zgodności XP SP3. Jak widać w moim przypadku dodatkowe 32 bity nie sprawiły żadnych przykrych niespodzianek :-) W gry  raczej nie gram, więc trudno mi coś powiedzieć.

  • Anonymous
    October 28, 2010
    Witam. Niby wszystko dobrze,ale... Mam nowego laptopa (Windows 7 x64 ultimate) w którym uruchamiam XPmode (tylko i wyłącznie dla programu dosowego do obsługi magazynu) i potrzebuję podłączyć się do drukarki sieciowej podpiętej do komputera z XP (32bit). W wirtualnym XP nie ma problemu wsztystko działa bez zarzutu, jednak Windows 7 za nic nie chce współpracować z taką drukarką - nie można zainstalować sterowników z XP, a próba instalacji sterowników 64bitowych kończy się niemożliwością podłączenia do drukarki sieciowej. Do laptopa nie ma w ogóle sterowników 32bitowych więc nie mam zbytnio możliwości przejścia na Windows 7 32bit. Jeszcze sprawdzę jakiegoś Linuxa z DosBoxem - może w takiej konfiguracji ruszy...

  • Anonymous
    November 02, 2010
    już przy samym IE są problemy bo nie ma flasha 64bit . Dodatkowo moge wymienić masę sprzętu dla którego nie ma sterowników, ale po co ? Co do aplikacji to nie znalazłem jeszcze porządnego playera do muzyki natywnie osadzonego w x64. fakt działają w trybie x32 ale zawsze to nie jest natywne rozwiązanie

  • Anonymous
    November 10, 2010
    Co do tego czy warto? Jeśli planuje się posiadanie więcej niż 4GB RAM to jak najbardziej warto. Jeśli mniej to nie ma większego sensu. Tylko jeśli chodzi o wykres pamięci to jest niestety błędny. System 32 bitowy zajmuje mniej RAM. Każda aplikacja 32 zajmuje mniej RAM niż jej odpowiednik w wersji 64. Dlatego przy pamięci poniżej 4GB nie ma to większego sensu. Powyżej w zasadzie sprawa jasna bo się inaczej nie da. Dla 4GB wychodzi na jedno, tu może być zysk w szybkości ale problemy z oprogramowaniem (sterowniki + użytki).

  • Anonymous
    February 20, 2011
    Dla Windows 7 System 32 bit zajmuje tyle samo RAM co 64 bit,testowałem i różnicy niezaóważyłem(niezależnie od windowsa i wersji, dla mnie windows potzrebuje około 900MB RAM) wada 64 bit to brak sterowników i programów w tej wersji,poza tym wiele programów wcale niedziała na Windows 7,tak samo karty dzwiękowe mogą niedziałać a co do BLOKADY RAM,to jest sposób aby to obejść: www.mediafire.com a tu strona z opisem tylko w języku niemieckim: www.unawave.de/.../32-bit-ram-sperre.html to jest program który niewymaga instalacji i tworzy tylko kopię windowsa ale bez blokady RAM (granica w ten sposób zwiększa się z 4GB RAM do 64GB RAM) nieststy nieznalazłem wersji innej niż w języku niemieckim :( program dziala super! po naciśnieciu ''Patch x86 RamSperre'' tworzenie kopi windowsa trwa ok. 30sekund ,po restarcie jest dwie wersje windowsa do wyboru,ta z blokadą i ta bez(domyslnie ta bez blokady bedzie się uruchamiać, o ile niewybierzemy tej wersji orginalnej) Miłej zabawy!

  • Anonymous
    May 23, 2012
    Mam pytanie o instalację sterowników w trybie zgodności z 32-bit , czy wszystkie wersje produktów Win 7 oferuja tego typu funkcjonalnosc w wersjach PL co ważne na tym samym poziomie, czy też produkty Home posiadaja jakiegos typu ograniczenia ?

  • Anonymous
    August 09, 2012
    czemu minecraft nie chce mi siewłączyć

  • Anonymous
    July 29, 2013
    istnieje IE na 64 bitowego mam 64 bitowego laptopa sony vaio na pasku zadan jest IE najezdzacie na ikone klikacie prawy przycisk myszy i pisze nazwa Internet Explorer (64-bitowy)

  • Anonymous
    October 17, 2013
    Trafiłem tu własnie po zainstalowaniu 64 bit systemu i niestety wrócę chyba jednak do 32. Moje urządzenie wielofunkcyjne Canon MF5650, nie takie znowu stare 6-letnie, nie ma sterowników 64 bitowych i mieć ich nie będzie. Odpowiedź na moje zapytanie: "Po przeanalizowaniu zgłoszonej prośby, z przykrością zawiadamiamy, że sterowniki dla urządzenia i-SENSYS MF5650 nie są jeszcze dostępne i mogą nie zostać opracowane przez Canon ze względu na wiek lub niekompatybilność posiadanego przez Pana sprzętu z systemem operacyjnym Windows 7 (64-bit)." Próby podmiany na inny sterownik bez powodzenia, a kupowanie nowego urządzenia chwilowo nie wchodzi w rachubę. Może ktoś ma jakiś pomysł co z tym zrobić?

  • Anonymous
    October 17, 2013
    @Krzych: No niestety jeśli producent nie wypuścił sterownika to może być problem :( Możesz ewentualnie spróbować (jeśli jest) sterownika z poprzedniego systemu operacyjnego, choć podejrzewam, że też go nie ma :(

  • Anonymous
    December 30, 2013
    Pingback from Rok 2013: Blogowe podsumowanie - ewangelista.IT - Site Home - TechNet Blogs

  • Anonymous
    May 12, 2016
    Ooo proszę, całkiem ciekawy wpis. Wiele ważnych dla mnie informacji. dzięki!

  • Anonymous
    May 31, 2016
    A czy można jakoś obejść brak drivera 64 bit do drukarki/skanera, aby mozna było zeskanować dokument z systemu Win7 64bit?

  • Anonymous
    July 22, 2016
    Cześć, czy można uaktualnić 32 bit'ową wersję Win 7 do 64 bit ? Czy trzeba kupić nowy system ?